על פי חוקי המס בארצינו כל עסק צריך לנהל הנהלת חשבונות יחסית מורכבת הכוללת ספרי רישום כאלה או אחרים (תלוי בסוג העסק). חשוב מאוד לציין שתקינות הנהלת החשבונות מיועדת בראש ובראשונה בשביל צרכי בעל העסק, שכן אם היא מתנהלת כראוי ובאופן מסודר, בעל העסק יכול לדעת בכל רגע נתון מה מצב הרווח, ההפסד ותזרים המזומנים של בית העסק. עסקים אשר אינם מנהלים את חשבונותיהם באופן מסודר בדרך כלל יגיעו למשבר או קריסה כתוצאה מכך. כמובן שמומלץ לשכור הנהלת חשבונות מקצועית יחד עם יעוץ מס על מנת למקסם את הצלחת העסק ולצמצם את תשלום המס לרשויות.
ישנם מספר ספרים שעל כל עסק לנהל באופן סדיר:
ספר קבלות:
בספר זה יתנהל רישום של כלל התקבולים שבעל העסק קבל. בספר זה על בעל העסק לרשום פרטי הסכום ששולם, עבור מה, ואם נוכה-ניכוי במקור ואמצעי התשלום.
ספר חשבוניות:
בו יתועדו כל החשבוניות שיצאו על ידי בעל העסק. בכל חשבונית כזו יש לרשום מס' עסק במע"מ, פירוט המכירה, סכום, כתובת הלקוח וסה"כ התשלום.
תשלומים ותקבולים:
בספר זה בעל העסק ירכז את כל הקבלות שהוציא העסק שלו וההוצאות שהוציא העסק בחודש. בסוף השנה יגזר מספר זה דו"ח הפסד ורווח שישומש לחיוב המס.
אלה הספרים הבסיסיים אותם בעל העסק חייב לנהל באופן מסודר על מנת לנהל את עסקו כראוי. ישנם ספרים נוספים אותם על בעל עסק לנהל (תלוי בסוג העסק) כגון: ספר מלאי, ספר קופה, ספק הזמנות, תעודות משלוח ספר הפקדות וכו'.
חשוב לציין שכל הספרים הללו עליהם להיות ספרים כרוכים ושיהיה בתוכם מקור והעתק. בנוסף, ישנה תוכנה אשר אושרה על ידי רשויות המס וניתן להשתמש בה במקום פנקסי החשבונות.
עליכם לזכור, התוכנה המנהלת את ספרים אלה אינה באה להחליף יעוץ מס והוא עדיין הכרחי להצלחת העסק שלכם.